Duurzaamheid

Algemeen

  • In april 2024 zal Xwift, in samenwerking met het bedrijf Sustacon uit Antwerpen, de ESG-rapportering opstarten. Tegen september 2024 streven we ernaar een ESG-rapport te presenteren waarin onze verbintenissen en doelstellingen worden vastgelegd om de milieuprestaties van het bedrijf te verbeteren.

Veiligheid

  • Xwift heeft momenteel twee fulltime schadebeheerders en twee preventieadviseurs (op niveau 1 en 2) in dienst. Samen stellen zij periodiek een actieplan op om chauffeurs bewust te maken van veiligheidsaspecten. In de afgelopen vier jaar is het aantal ongevallen waarbij onze chauffeurs in fout waren met 15% verminderd.

  • Sinds 2021 beschikt Xwift over in-house erkende docenten voor Code 95 Vakbekwaamheid. Onze vrachtwagenchauffeurs krijgen op maat gemaakte trainingen met betrekking tot ladingszekerheid, rij- en rusttijden, ergonomie, veiligheid, manoeuvreren & dode hoek, enzovoort.

  • Bij de aanschaf van bestelwagens en vrachtwagens ligt de focus op veiligheid. Samen met onze leveranciers én de chauffeurs (via het CPBW) volgen we de laatste ontwikkelingen, waardoor onze chauffeurs hun werk in een zo veilig mogelijke omgeving kunnen uitvoeren.

  • Elke Xwift vrachtwagen is uitgerust met vier camera’s: een frontcamera, een achteruitrijcamera, een camera in de laadruimte en een dode-hoekcamera. Naast de spiegels kunnen chauffeurs de camerabeelden raadplegen, waardoor ze een beter zicht hebben op de omgeving tijdens het rijden en manoeuvreren. Deze beelden worden continu opgenomen en gebruikt in situaties zoals brandstofdiefstal, ongevallen en verkeersagressie.

Milieu

  • Xwift hanteert sinds de coronaperiode een telewerkbeleid, waarbij tientallen bedienden enkele dagen per week van thuis uit werken.

  • Sinds 2018 heeft Xwift over de totale vloot een brandstofbesparing van 6% gerealiseerd. Dagelijks worden twee eco-drive coaches ingezet om chauffeurs te begeleiden. Hierbij worden belangrijke aspecten zoals stationair draaien, coasting, noodremprocedures en schakelen in de groene zone toegelicht.

  • Chauffeurs die goede eco-drive-scores en positieve ongevallenstatistieken kunnen voorleggen, komen in aanmerking voor een kwartaalbonus en mobiliteitsbonus. Deze bonussen kunnen omgezet worden in uitrusting voor hun vrachtwagen, een e-bike, een bedrijfswagen, een financiële beloning, enzovoort.

  • Xwift streeft ernaar om in 2027 uitsluitend Full Electric Vehicles (FEV’s) in de bedrijfswagenvloot te hebben, in lijn met de huidige fiscale maatregelen.

  • In 2021 hebben we op het bedrijfspand in Nazareth 264 zonnepanelen geïnstalleerd. Deze zonnepanelen zijn goed voor een oppervlakte van 550 vierkante meter en zullen jaarlijks voor 102.000 kWh groene energie zorgen. De opgewekte stroom zal voor 100% door Xwift zelf verbruikt worden.

  • De transportvloot van Xwift bestaat voor 90 procent uit emissienorm Euro 6 en 10 procent uit emissienorm Euro 5. Xwift heeft dus geen voertuigen in de vloot met emissienorm Euro 4 of lager.

  • Het “Viral Change” eco-beleid van Xwift werkt aanstekelijk. Nieuwe chauffeurs worden bijvoorbeeld al in hun eerste werkweek blootgesteld aan eco-drive coaching, waardoor ze actief deelnemen aan het eco-verhaal van Xwift.


Contactpersoon voor verdere informatie :  Tom Muys  –  tom.muys@xwift.be

Door verder te surfen op onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.