Op de snelweg mag je als trucker niet sneller dan 90 per uur, maar op het circuit geldt ‘hoe sneller hoe liever!’ Xwift biedt bezoekers van Passion4Trucks op zaterdag 25 juni de kans om de circuitervaring levensecht te beleven in een originele racesimulator.
Bij Xwift weten ze uit ervaring dat de racesimulator erg in trek is bij de medewerkers. “Het feit dat je met vier tegelijk tegen elkaar kan racen, maakt het extra spannend”, zegt HR-coördinator Sofie Kesteloot. “Bij onze eigen personeelsfeesten is het altijd een succes. Tijdens de chauffeursdag op Passion4Trucks kunnen de bezoekers nu ook ervaren hoe het voelt om met een vrachtwagen over een circuit te scheuren. Voor wie het allemaal wat kalmer wil, voorziet Xwift een fotobooth, waar je een leuke foto als aandenken kunt laten maken. Voor wie op zoek is naar een nieuwe job geven we ook graag mee dat Xwift eveneens deelneemt aan de Job Day van TL Hub op zaterdag 25 juni.
https://tlhub-jobdays.com/nl/home
Zin om jouw kompanen uit te dagen in de trucksimulator? Schrijf je dan gratis in voor Passion4Trucks!
https://www.passion4trucks.be/nl
Transportbedrijf Xwift neemt zijn sectorgenoot Buyl uit Lokeren over. Op die manier wil Xwift zijn aanbod aan logistieke diensten uitbreiden. Overigens is dit niet de laatste overname die we van Xwift mogen verwachten, zegt CEO Pieter Denys in een video over de overname.
Drie goede redenen had Xwift naar eigen zeggen voor de overname van Buyl Transport in Lokeren: een goede culturele match, een uitbreiding van het Xwift-dienstenaanbod en de uitstekende ligging van de Buyl-terreinen in Lokeren. Buyl Transport was vijf jaar na het plotse overlijden van zaakvoerder Alfons Buyl op zoek naar een overnemer met de juiste toekomstvisie en het hart op de juiste plaats.
Voor de medewerkers van Buyl biedt de overname bedrijfszekerheid en de knowhow van de bestaande ondersteunende diensten van Xwift op het gebied van HR en sales. Xwift breidt op zijn beurt zijn dienstenaanbod uit. Het was al een grote speler in express- en dedicated transport, maar wil ook warehousing en andere added value-activiteiten gaan aanbieden. Xwift haalt ook de specifieke nice-expertise van Buyl op de Zwitserse markt in huis.
Deze overname kadert in de ‘buy & build’-strategie van Xwift. In de toekomst volgen dus nog gelijkaardige operaties. Op de terreinen van Buyl komen nieuwe gebouwen met een oppervlakte van liefst 10.000 m² voor een uitbreiding van de logistieke dienstverleners.
Lokeren - Het bekende Lokerse transportbedrijf Buyl Transport is overgenomen door zijn sectorgenoot Xwift uit Nazareth. Op de huidige site van Buyl in de Dijkstraat in Lokeren plant Xwift in 2023 de bouw van een logistiek centrum van 10.000 m².
Buyl Transport werd opgericht vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het was onder de vleugels van wijlen Alfons Buyl, die als derde generatie in 1996 het roer overnam van zijn vader, dat het Lokerse transportbedrijf uitgroeide tot een gevestigde waarde in nationaal en internationaal transport met onder meer een specialisatie in vervoer op Zwitserland.
Jef Verbeke (rechts op de foto), schoonzoon van Alfons, was amper een half jaar aan de slag bij Buyl toen hij in 2017, na het plotse overlijden van Alfons, het roer noodgedwongen overnam van zijn schoonvader. “We hebben de eerste moeilijke jaren zonder Alfons kunnen overleven mede dankzij de inzet van ons team en onze chauffeurs. Maar er komen heel wat uitdagingen op de transportsector af met het chauffeurstekort en de opkomst van alternatieve brandstoffen en aandrijvingen. We vonden dit het juiste moment voor een overname door een partner met de juiste visie en waarden.”
Xwift neemt het personeel, de vloot (45 trekkers en 110 opleggers) en de terreinen van Buyl over. De transportgroep uit Nazareth werd in 2007 opgericht door Pieter Denys (links op de foto) en groeide op 15 jaar tijd uit van een eenmanszaak tot een uit de kluiten gewassen transportbedrijf met 160 chauffeurs, 130 voertuigen en een 50-tal opleggers. “Het is onze visie om al ons vervoer in eigen beheer te doen en met eigen wagens”, zegt Denys.
Chauffeurstekort
Xwift liet zich al eerder opmerken omdat het bedrijfswagens voor zijn chauffeurs ter beschikking stelt om te anticiperen op het chauffeurstekort. Dat systeem werd recent uitgebreid naar starters en krijgt navolging van andere transporteurs. “Er komen nog eens extra tweehonderd bedrijfswagens bij. In eerste instantie voor Buyl, maar we plannen ook nog andere overnames”, geeft Denys aan. Naast de bedrijfswagens zet Xwift ook in op permanente coachingstrajecten voor zijn chauffeurs.
Nieuwbouw
Beide partijen zien de voordelen in van de overnameoperatie. Op de huidige site van Buyl Transport in de Dijkstraat in Lokeren zal Xwift een nieuwbouw neerpoten. “Het warehouse zal 10.000 m² groot zijn”, zegt Denys. Jef Verbeke zal de leiding over het nieuwe magazijn nemen als warehousemanager. “Met de nieuwbouw wordt ook de werkgelegenheid op onze site meer dan verdubbeld: van zes naar vijftien mensen”, zegt Verbeke. “Bovendien had Alfons al plannen voor een nieuwbouw in Lokeren en zal een retrotruck van Buyl een prominente plaats krijgen op de nieuwe site.”
Op langere termijn wordt Xwift ook de bedrijfsnaam in Lokeren. “Maar dat zal gebeuren met het nodige respect voor het verleden van Buyl Transport”, vult Denys aan.
In 2018 lanceerde Xwift als enige transportfirma de mogelijkheid voor vrachtwagenchauffeurs om ook een bedrijfswagen mee naar huis te nemen. Initieel hadden chauffeurs na twee jaar pas de mogelijkheid om een privévoertuig te ontvangen op voorwaarde dat ze in weinig ongevallen betrokken waren maar ook dat ze ecologisch rijden. De beloning van de gezinswagen zal vanaf nu uitgedeeld worden na drie maanden in dienst (mits dezelfde voorwaarden).
“Onze Xwift familie blijft groeien en daarom zijn we blijvend op zoek naar nieuwe vrachtwagenchauffeurs. Xwift is ook één grote familie die iedereen de kansen biedt die hij/zij verdient”, zegt CEO Pieter Denys, die ooit zelf startte als vrachtwagenchauffeur. Zijn ervaringen leerden hem dat je niet altijd even goed behandeld wordt als chauffeur en dat je niet altijd de nodige kansen krijgt. Daar wou hij verandering in brengen. Hij wou een bedrijf oprichten waarbij er wordt geluisterd naar de visie en capaciteiten van de medewerkers.
Hierdoor zijn er heel wat doorgroeimogelijkheden. Chauffeurs kunnen doorstromen naar routeplanner of directeurs. Daarnaast hecht Pieter veel belang aan de balans privé-werk. Er werkt een team van trajectcoaches die het aanspreekpunt zijn bij sociale of zelfs psychologische problemen, maar ook in de gezinssituatie. Xwift voorziet eveneens vanaf de eerste werkweek al heel wat opleidingen en persoonlijke begeleiding om ecologisch en veilig te rijden met de vrachtwagen.
“De bedrijfswagen draagt mede bij tot een goede privé-werk balans”, aldus Pieter Denys nog. “Onze chauffeurs krijgen de kans om hun vrachtwagen mee te nemen naar huis maar ook zijn of haar gezin heeft een wagen ter beschikking om de levensstijl te faciliteren. We dragen duurzaamheid hoog in het vaandel. Anderzijds zijn de bedrijfswagens die we aanbieden allemaal gloednieuw waardoor ze een veel lagere CO2 uitstoot hebben. Zo besparen we niet alleen op kosten maar ook op vervuiling en ongevallenleed”.
Wie voor een innovatief bedrijf wil werken waarbij privé-werk balans, teamspirit en doorgroeimogelijkheden centraal staan, surf naar werkenbijxwift.be
Evelyn Bracke is adjunct-preventieadviseur bij Xwift, een transportbedrijf met zo’n 180 medewerkers in het Oost-Vlaamse Nazareth dat verschillende vormen van transport voor zijn rekening neemt. Ze combineert haar functie van preventieadviseur met die van schadebeheerder, een functie die ook sterk gelinkt is aan veiligheid. We spraken met Evelyn over haar rol als preventieadviseur bij het bevorderen van de veiligheid en het welzijn van de werknemers van Xwift.
Op welke aspecten van veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk leg je als preventieadviseur bij Xwift het meeste nadruk?
“Bij Xwift leggen we zeer veel nadruk op veiligheid. Onze chauffeurs zijn voortdurend onderweg en wij streven ernaar dat zij hun werk in zo veilig mogelijke omstandigheden kunnen doen. Daarvoor voeren we regelmatig risicoanalyses uit, houden we statistieken van arbeids- en verkeersongevallen bij en onderzoeken we incidenten om te weten welke zaken we kunnen verbeteren. De adviezen die uit deze analyses komen, leggen we dan voor in het Comité PB om samen tot veiligere werkomstandigheden te komen.
Maar bij Xwift is er ook veel aandacht voor het ruimere welzijn van de werknemers. De zaakvoerder zet daar sterk op in. Daarom zijn er bijvoorbeeld op onze HR-afdeling enkele trajectcoaches aan de slag die regelmatig gesprekken voeren met de chauffeurs, ook als ze op de baan zijn, over hoe ze zich voelen, over hoe het gaat met de combinatie werk/privé. Ook de startende collega’s worden door hen sterk opgevolgd.
Samen met de trajectcoaches hebben we veel aandacht voor opleiding, zowel in theorie als in de praktijk over de veiligheid in en rond de vrachtwagen. De ‘peters’ binnen het bedrijf nemen de nieuwe collega’s onder hun vleugels.”
Merk je de laatste jaren belangrijke wijzigingen/verschuivingen in de aanpak van veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk?
“Ja. Ik heb toch de indruk dat onze werknemers zich de laatste jaren meer bewust zijn van het belang van veiligheidop de werkvloer. Ze luisteren bijvoorbeeld beter en sneller dan vroeger naar de veiligheidsinstructies. Maar pas op: het blijft wel nog altijd een uitdaging. Niet alle collega’s zien me altijd even graag komen. Vlugger werken haalt het vaak nog van veilig werken. Blijven herhalen en volhouden is de boodschap.
Daarnaast merk ik ook een grotere aandacht in ons bedrijf voor de psychosociale aspecten van het beroep van chauffeur. Als chauffeur ben je immers vaak alleen, lang onderweg, weg van huis, … Ik sprak al over de rol die de trajectcoaches spelen in de begeleiding van onze chauffeurs.
Ook volgen we nauwgezet de eco-drive scores van de chauffeurs op. Deze ecodrive scores zeggen in eerste instantie iets over hoe ecologisch een chauffeur met zijn vrachtwagen rijdt, maar kunnen indirect ook een beeld geven van het welbevinden van een chauffeur, bijvoorbeeld over de aandacht van een chauffeur omdat hij vaak bruusk moet remmen.”
Welke zaken zouden moeten wijzigen in de wetgeving om de veiligheid, gezondheid en het welzijn op het werk verder te verbeteren?
“In de welzijnswetgeving ligt de nadruk vandaag zeer sterk op de verantwoordelijkheid van de werkgever, en bij uitbreiding van de hiërarchische lijn, wanneer het aankomt op de veiligheid en het welzijn van de werknemers. Dit is natuurlijk belangrijk, maar het is evenzeer van belang dat de werknemers hun verantwoordelijkheid opnemen door bijvoorbeeld de veiligheidsinstructies goed op te volgen. Dit laatste zou wel wat meer benadrukt mogen worden.”
Als je iemand kent met een rijbewijs C of CE die op zoek is naar een nieuwe job, dan kan je als ‘aangever’ 1.000 euro verdienen bij transporteur Xwift uit Nazareth. Voor de chauffeur in kwestie ligt een tekenpremie van 2.000 euro klaar. Xwift zoekt dringend 25 bekwame chauffeurs en die zijn bijzonder moeilijk te vinden. Drie jaar geleden introduceerde Xwift de bedrijfswagen voor vrachtwagenchauffeurs waardoor de uitstroom in het bedrijf prompt halveerde.
In veel grote bedrijven krijgen werknemers een premie als ze een interessant profiel voor een vacature weten aan te brengen, maar dat buitenstaanders er geld mee kunnen verdienen, is ongezien. Transporteur Xwift uit Nazareth bestaat sinds 2007 en heeft 150 chauffeurs in dienst. “Vorig jaar zijn we ‘Werkgever van het jaar’ geworden in onze sector waardoor we veel extra opdrachten hebben gekregen en waardoor we nu veel extra mensen nodig hebben. Daarnaast merk je dat de coronacrisis grotendeels is bedwongen waardoor de economie weer aantrekt. Om aan de grote vraag te voldoen, zijn we op zoek naar 25 bijkomende chauffeurs”, legt CEO Pieter Denys uit.
“Ik ben bereid om ver te gaan in onze zoektocht naar betrouwbare en loyale chauffeurs”, zegt Denys. “Al wie een nieuwe chauffeur kan aanbrengen, maakt niet uit wie u bent, kan zo 1.000 euro verdienen. Wie dus iemand in de kennissenkring heeft, die over een rijbewijs C/CE beschikt, en weet dat die persoon op zoek is naar een andere werkgever, kan dit melden via de website van Xwift. Werft het bedrijf de chauffeur aan na een sollicitatiegesprek, dan ontvangt de aanbrenger 500 euro in de eerste week na de opstart van het voltijdse contract en nog eens 500 euro bij een verlenging van het contract na drie maanden. De chauffeur zelf verdient er trouwens ook zelf aan: een tekenpremie van 2000 euro ligt eveneens klaar.”
Xwift pakte drie jaar geleden al uit met bedrijfswagens. “Dat is een manier om onze chauffeurs langer aan ons te binden”, zegt Denys. “Wie goed presteert op het vlak van ecologisch rijden en ongevallenpreventie komt hiervoor in aanmerking. Het heeft zijn vruchten afgeworpen want de uitstroom is gehalveerd. Door hen de mogelijkheid van een bedrijfswagen aan te bieden, denken ze twee keer na vooraleer van job te veranderen. Zo’n wagen is toch een teken van appreciatie.”
51 chauffeurs hebben bedrijfswagen
“Intussen hebben al 51 van onze chauffeurs een bedrijfswagen, een Volkswagen van verschillende types, op de oprit staan. Hun partner mag daar ook mee rijden. Een tankkaart is daar niet bij, dat heeft weinig zin als je ecologisch bewustzijn propageert bij vrachtwagens. We willen ook geen bijkomende personenwagens op de weg en dat gebeurt ook niet. De meeste chauffeurs hadden een oude wagen als tweede voertuig die ze hebben kunnen vervangen door een modern, ecologisch exemplaar.”
Wanneer de dieselprijs een paar eurocent opslaat, kan een transportbedrijf als Xwift die extraatjes dan blijven ophoesten? “Het kost uiteraard veel geld, met de mobiliteitsbonus als grootste kost”, zet Denys. “Maar als snel groeiende jonge werkgever waren wij nog niet hard aan het inzetten op dat ecologisch rijden en ongevallenpreventie. Alle kostenbesparende maatregelen die we intussen hebben genomen, dekken eigenlijk de uitgavenpost van die wagens. Of elektrische fietsen of waranten, want niet iedereen kiest voor een auto. Onze winst is dat onze chauffeurs langer blijven en daardoor kunnen we ook extra werk aannemen. Ook de premies die we betalen om mensen bij ons te krijgen, zijn een kost, maar vrachtwagens die stilstaan of niet kunnen uitrijden hebben ook kwalijke gevolgen. Onze klanten verwachten instant oplossingen en als de dienstverlening goed is, zijn ze best bereid om een beetje meer te betalen. Voor ons is het glashelder: de return is veel groter dan de kost.”
Overigens is die 1.000 euro die je als ‘aangever’ kan verdienen een brutobedrag, waar je uiteindelijk nog 33% belastingen moet op betalen.
Na Weerts Supply Chain Automotive heeft transportbedrijf Xwift de prijs Transport & Logistics Employer of the Year gewonnen voor een bijzonder innovatief beleid op het gebied van human resources management.
Met drie sterke dossiers op tafel was het voor de jury geen makkelijke opdracht om de Transport & Logistics Employer of the Year 2021 aan te duiden. Na grondig beraadslagen kwam Xwift uit de bus, een groeiende transportonderneming die de medewerkers centraal zet. Xwift valt op door zijn innovatieve beloningsstrategie die enkele jaren geleden is ingevoerd om schade en ongevallen tegen te gaan. Een bonussysteem zorgt er mee voor dat chauffeurs verantwoordelijkheid opnemen, in plaats van de schouders op te halen – ‘de verzekering betaalt toch’. De onderneming stimuleert zo ook ecologisch rijden, ondersteund door twee ecodrivecoaches. Dat het bonussysteem in een krappe arbeidsmarkt trouw beloont, is een mooi pluspunt. De jury looft ook de inzet van vijf HR traject coaches die niet alleen het eerste aanspreekpunt zijn voor chauffeurs, maar hen ook proactief opbellen om te horen hoe het gaat. Dat is wat we, zeker in de huidige coronacrisis, bedoelen met medewerkers centraal zetten.
Het klassement
1. Xwift (Kruisem)
2. Jost Group (Herstal)
3. Sprint Transport (Houthalen)
Yves Coppens en Evelyn Bracke, beiden preventieadviseurs bij transportbedrijf Xwift, werden door ACV Oost-Vlaanderen in de bloemetjes gezet. “Het coronavirus bracht heel wat extra werk met zich mee”, zegt Evelyn Bracke.
“Uit een ledenbevraging over ‘werken in coronatijden’ bleek dat de preventieadviseur niet gekend is bij een op de drie werknemers”, zegt Rani Kerkaert van ACV Oost-Vlaanderen. “Nochtans blijkt dat in bedrijven waar er een preventieadviseur gekend is, de resultaten rond coronapreventie beter zijn. Xwift in Nazareth is hier een uitstekend voorbeeld van.”
Xwift, een middelgroot transportbedrijf met 185 werknemers telt met Yves Coppens en Evelyn Bracke twee preventieadviseurs. Zij werden dinsdag door ACV Oost-Vlaanderen in de bloemetjes gezet. “In de strijd tegen het coronavirus is er bij Xwift heel wat werk verzet door de interne preventiedienst, maar ook door collega’s van verschillende andere afdelingen en onze werkgever, die de nodige budgetten ter beschikking heeft gesteld”, zegt Evelyn Bracke. “Er werden stoffen mondmaskers gekocht zodat de chauffeurs veilig de baan op konden, flessen ontsmettingsgel gevuld, plexiglas geplaatst en er werd thuiswerk ingevoerd. Er werden ook regelmatig mails gestuurd met updates en tips gestuurd. De reacties op die maatregelen waren overwegend positief. Je moet wel realistisch blijven met je maatregelen. Je kan honderden regeltjes vastleggen die toch niet gevolgd worden of een beperkt aantal maatregelen opstellen waar je een verscherpte controle op uitvoert. Het moet werkbaar blijven.”
De transportsector kampt al jaren met een acuut tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Met het project ‘Chauffeur 4.0’ wil VIL de instroom en retentie van vrachtwagenchauffeurs en de aantrekkelijkheid van het beroep verhogen. VIL werkt hiervoor samen met IMOB-UHasselt en tien bedrijven.
Het beroep van vrachtwagenchauffeur is al jaren een knelpuntberoep in Vlaanderen en het tekort zal naar alle verwachtingen nog een lange tijd aanhouden. Oorzaken zijn vooral het negatieve imago van het beroep, de arbeidsomstandigheden die work-life balans moeilijk maken en de duidelijke vergrijzing in de sector.
Het niet aanpakken van het structurele chauffeurstekort kan op termijn leiden tot een ontwrichte economie, hogere consumentenprijzen en een verstoorde aanlevering van goederen.
Transportbedrijven werken samen
Voor zowat alle transportbedrijven is het aantrekken en behouden van chauffeurs een zeer moeilijke opdracht. Transportbedrijf Xwift, ook deelnemer aan dit project, probeert al jaren manieren te vinden om de instroom en retentie te verhogen. Hans Van den Wyngaert, HR Project Manager & Quality Controller bij Xwift: “Wij zetten al enkele jaren intensief in op human resources, wat voor een kmo niet evident is. We werken met zes trajectcoaches en hebben twee jaar geleden zelfs een bonussysteem uitgewerkt waarmee chauffeurs na twee jaar een bedrijfswagen kunnen krijgen. Maar ook dit blijkt geen heilig middel om personeel te kunnen behouden. In de plaats van een concurrentiestrijd aan te gaan, willen we graag met andere transportfirma’s en verschillende actoren een oplossing zoeken om enerzijds het imago van de transportsector en het beroep van chauffeur te verhogen, anderzijds de instroom en retentie te verhogen. Dit project van VIL kwam dan ook als geroepen. Het is namelijk een bedrijfsoverstijgend probleem dat op sectoraal en Vlaams, Federaal en/of zelfs Europees niveau moet aangepakt worden. We zijn dan ook oprecht blij dat we mee mogen werken aan dit project.”
Betere match tussen verwachtingen en competenties
VIL zal samen met IMOB-UHasselt een methodologie en toolkit uitwerken dat bedrijven moet helpen een betere match te vinden tussen chauffeursverwachtingen en competentieprofielen.
De toolkit zal in de praktijk getest en geëvalueerd worden in twee pilootprojecten bij transportondernemingen.
Projectdeelnemers: Eutraco, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, Snel Logistic Solutions, Trafuco, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium en Xwift.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
Ook in deze moeilijke tijden wil Trends het ondernemerschap een hart onder de riem steken. We organiseren geen events meer voor de Trends Gazellen dit voorjaar, maar we blijven redactionele aandacht schenken aan de lokale groeibedrijven. Vandaar dat we het transportbedrijf Van Moer Rail, de transporteur Xwift en het biotechbedrijf Inbiose hebben uitgeroepen tot de Ambassadeurs van de Oost-Vlaamse Gazellen. We zullen deze, en vele andere bedrijven en organisaties, nog keihard nodig hebben.
De redactie van Trends rangschikt elk jaar de snelst groeiende bedrijven van het land. De groeibedrijven die het klassement halen, mogen zich Trends Gazelle noemen. De traditie is dit jaar aan haar negentiende editie toe.
In deze dramatische week is de provincie Oost-Vlaanderen aan de beurt. Het event is afgelast, maar we willen de snelst groeiende lokale bedrijven toch belonen voor hun traject. De rangschikking kunt u bekijken in het kader onderaan. De cyclus sloot normaal af op 1 april met de rangschikking van de snelste groeiers van Vlaanderen, maar het afsluitende evenement wordt uitgesteld tot in het najaar.
Uitleg over de methodologie vindt u bij de rangschikking van de Gazellen in het kader onderaan. Het principe is simpel: hoe sneller de groei van het bedrijf, hoe hoger in de rangschikking. De snelste groeier komt op nummer 1.
Maar het bedrijf aan de top van de rangschikking is niet altijd de winnaar of 'Ambassadeur'. Voor die eretitel gelden bijkomende criteria. Zo moet het bedrijf operationeel onafhankelijk zijn en mag het geen dochter van een buitenlands bedrijf zijn. En een winnaar moet drie jaar wachten eer hij nog eens kan winnen.
Ambassadeur grote bedrijven: Van Moer Rail
De Ambassadeur van de Oost-Vlaamse Gazellen bij de grote bedrijven is Van Moer Rail uit Kallo. Het familiale transportbedrijf staat op de derde plaats in de rangschikking, maar is uitgeroepen tot Ambassadeur omdat de hoger geplaatste bedrijven niet aan de bijkomende criteria voldoen. Met argusogen volgt transportondernemer Jo Van Moer de ontwikkelingen rond het coronavirus. De uitbraak van de pandemie heeft een grote impact op de activiteiten van zijn logistiek en transportbedrijf. "De importstromen uit China liggen helemaal plat terwijl voor de export nauwelijks containers beschikbaar zijn", zucht hij. "Gelukkig komen er ook positieve berichten uit China. De haven van Sjanghai zou al weer op 95 procent van zijn capaciteit draaien."
Vooral in 2017 (+27%) en 2018 (+33%) ging het hard voor Van Moer. Te hard, want het bedrijf kreeg te kampen met zware groeipijnen. Het personeelsverloop was gigantisch en Van Moer belandde in de rode cijfers. "Snel groeien is afzien. Je moet continu brandjes blussen", zegt Jo Van Moer. "Met het advies van mijn goede vriend Willy Naessens in gedachten ben ik fors op de rem gaan staan. Hij leerde me dat je nooit meer dan 15 procent per jaar mag groeien. In 2019 ging onze groepsomzet er nog met 9 procent op vooruit tot 177 miljoen euro, maar dat was met voorsprong het beste jaar uit de geschiedenis van ons bedrijf."
Toekomstige groei ziet de ondernemer vooral in het intermodale luik. "Met Van Moer Stevedoring baten we twee inlandterminals uit. We beschikken over acht eigen binnenschepen en nog eens vijf duwbakken om de goederen van de haven van Antwerpen tot in onze terminals in Vilvoorde en Grobbendonk te brengen, vanwaar ze verder gaan richting Brussel, Frankrijk en Duitsland. Op die manier halen wij honderden vrachtwagens van de Antwerpse ring."
Ambassadeur middelgrote bedrijven: Xwift
We blijven in de transportwereld. Bij de middelgrote bedrijven is de Ambassadeur van de Oost-Vlaamse Gazellen Xwift in Nazareth. Het transportbedrijf van Pieter Denys staat op de derde plaats in het klassement, maar is uitgeroepen tot Ambassadeur omdat de hoger geplaatste bedrijven niet aan de bijkomende criteria voldoen. "Ons wagenpark bestaat uit meer dan 250 wagens: bestelwagens, huifwagens, wagens voor ADR-, koel- en vriestransport en wagens met een meeneemheftruck", vertelt Pieter Denys. Hij richtte zijn transportbedrijf op in 2007. Vorig jaar klokte Xwift af op een omzet van 17 miljoen euro. De komende jaren wil Denys, ook een fervent autoracer, de omzet van zijn transportbedrijf verdubbelen.
Of dat zal lukken, hangt vooral af van het vinden van voldoende chauffeurs. Personeelsretentie is een heikel thema in de transportwereld. Met enkele innovatieve ingrepen probeert Pieter Denys zijn goede mensen aan boord te houden. "We belonen onze chauffeurs als ze goede punten scoren op onder meer anciënniteit, ecovriendelijk rijden en goede ongevallenstatistieken. Zodra ze voldoende punten hebben verzameld, krijgen ze een firmawagen of een evenwaardig alternatief. Via een softwareplatform kunnen ze hun traject opvolgen."
Ambassadeur kleine bedrijven: Inbiose
De Ambassadeur van de Oost-Vlaamse Gazellen bij de kleine bedrijven is het Gentse biotechbedrijf Inbiose. Door de inzet van bacteriën in fermentatieprocessen slaagde het team van professor Wim Soetaert er de voorbije jaren in complexe moedermelksuikers op industriële schaal te produceren. De beloftevolle resultaten van het wetenschappelijke onderzoek vormden de aanleiding voor de opstart van Inbiose, een spin-off van de Universiteit Gent. Vijf onderzoekers brachten in 2013 het kapitaal voor Inbiose samen en kwamen tot een overeenkomst met de universiteit.
Om het product op de markt te brengen, ging Inbiose een wereldwijd partnership aan met het Amerikaanse DuPont Nutrition & Health. De primeur was voor de Amerikaanse markt, maar intussen is het product ook te koop in Europa en in tal van andere landen. Binnenkort opent wellicht ook de Chinese markt. Inbiose ontwikkelde een technologisch platform dat veel ruimer gaat dan de ontwikkeling van menselijke moedersuikers. "Dat blijft op korte termijn het meest beloftevolle marktsegment, maar er zijn nog heel wat andere toepassingen denkbaar. Dankzij ons platform zijn we in staat eender welke speciale suiker te maken. Onze businessdevelopers tasten de markt af op zoek naar nieuwe kansen", zegt Wim Soetaert, medeoprichter en CEO van het biotechbedrijf. Inbiose telt zo'n vijftig werknemers.
Het transportbedrijf Xwift uit Nazareth belooft een tekenpremie van 5.000 euro aan nieuwe chauffeurs. Vorig jaar lanceerde CEO Pieter Denys nog een bonussysteem waarbij werknemers na twee jaar kans maken op een bedrijfswagen. “Vorig jaar hadden we bijna 3.000 sollicitanten, maar toch blijft het moeilijk om goede vrachtwagenchauffeurs te vinden”, zegt Pieter.
Vorig jaar lanceerde het transportbedrijf Xwift een uniek bonussysteem om 15 extra chauffeurs aan te werven en om goede en trouwe medewerkers te belonen. Wie minstens twee jaar in dienst is, milieuvriendelijker rijdt én minder brokken maakt, krijgt van Xwift een bedrijfswagen. Een mooi middel om medewerkers langer te binden aan het bedrijf, maar het blijft moeilijk om de juiste profielen aan te trekken. Dat zegt CEO Pieter Denys, die donderdag een stand van zaken gaf.
“Dit jaar behalen 17 van de 20 chauffeurs die in aanmerking kwamen de bonus door een combinatie van voldoende werkuren, een goede ongevallenstatistiek én ecodrive score”, zegt Pieter. “In december zullen er tijdens het kerstfeest alvast elf bedrijfswagens worden geleverd, de andere chauffeurs kozen voor een financiële vergoeding al dan niet in combinatie met een elektrische fiets of ze kozen ervoor om langer punten te sparen, zodat ze een ander model van bedrijfswagen kunnen kiezen. Volgend jaar kunnen 35 andere chauffeurs hun bonus verzilverd zien. Mede dankzij dit systeem hebben we in een jaar tijd 2.991 sollicitaties gehad, waarvan we er maar 111 een job hebben kunnen geven. Helaas hebben we een groot deel binnen het half jaar alweer moeten laten gaan om kwalitatieve redenen.”
“Ik ben bereid ver te gaan voor betrouwbare en loyale chauffeurs”, vervolgt Pieter. “We merken dat een bedrijfswagen aanlokkelijk is maar voor chauffeurs die net aan de slag gaan is een wachttijd van twee jaar lang en daarom voeren we nu ook een tekenpremie van maximaal 5.000 euro in. Deze premie wordt niet in een keer uitbetaald, want anders zou er teveel misbruik van gemaakt worden. Ook chauffeurs die een nieuwe collega aanbrengen kunnen rekenen op een premie tot 2.500 euro. Voor wie nog geen chauffeur is en bij ons aan de slag wenst te gaan, betalen wij het rijbewijs C.”
“Maar niet alles is op te lossen met een goed loon en bonussen”, zegt Pieter. “Onze sector kampt met een imagoprobleem waar dringend aan gesleuteld moet worden zodat chauffeurs terug fier zijn om trucker genoemd te worden. Daarom investeerden we ook in extra personeel op de binnendienst. Er werden extra planners aangeworven die het werk van de chauffeurs moeten coördineren en de mankracht op de HR-dienst is verdubbeld.”
Momenteel is Xwift op zoek naar 25 chauffeurs. Op zaterdag 5 oktober organiseert men een jobdag waarbij potentiële medewerkers met hun gezin kunnen kennismaken met het bedrijf. Kinderen kunnen een kijkje nemen in een truck en er zijn verschillende soorten randanimatie zoals een springkasteel voorzien. Geïnteresseerden zijn welkom tussen 9 en 13 uur, inschrijven is niet nodig.
Xwift verhuist in april naar een gloednieuw pand in Nazareth, op enkele kilometers van de huidige zetel in Kruishoutem. Die barst uit zijn voegen na de snelle groei van de voorbije jaren. CEO Pieter Denys wil hiermee die groei bestendigen.
“De jongste jaren is ons personeelsbestand enorm gegroeid. Er werken nu 180 mensen, waarvan 30 bedienden, bij Xwift. Onze huidige kantoren zijn daar absoluut niet op voorzien. Dat heeft al enkele sollicitanten afgeschrikt. Ons nieuw gebouw zal daar verandering in brengen. Het moet ook beter de dynamiek uitstralen van ons bedrijf, zegt Denys.
Een derde reden om naar een groter pand te verhuizen is de wil om het onderhoud van de voertuigen zelf uit te voeren. “Wij hebben nu 250 nummerplaten – zowel personenwagens als bestelwagens, trekkers, bakwagens en getrokken materieel – die we zelf gaan servicen, op enkele specialistische ingrepen na”, klinkt het verder.
In het nieuwe gebouw komt er ook een kleine opslagplaats van zo’n 500 m². “Die dient enkel voor zeer tijdelijke opslag van enkele palletten in uitzonderlijke gevallen. Wij zijn gespecialiseerd in transport van A naar B, zonder tussentijdse opslag of overslag. Een magazijn hebben we dus niet nodig”, voegt hij toe.
30% meer omzet
Vorig jaar had Denys een groei met 30% tot 16 miljoen vooropgesteld. “Dat streefdoel hebben we licht overschreden. In 2019 willen we, als het kan, verder groeien tot 20 miljoen omzet of meer. Dat is haalbaar: eind vorig jaar hebben we een grote vlucht genomen en de cijfers voor januari bevestigen de groei. Op middellange termijn is het onze betrachting om 40 miljoen te halen met 350 medewerkers”.
Die snelle groei leverde de specialist in sneltransport in oktober vorig jaar de Gazellentrofee in de categorie middelgrote transport- en logistiekbedrijven op. De vorige twee jaren was Xwift in die categorie ook al de snelste groeier.
Bedrijfswagens voor chauffeurs
Xwift kwam afgelopen zomer ook in het nieuws met een premiesysteem om voldoende chauffeurs aan te trekken: als ze aan een aantal punten geraken, krijgen ze een bedrijfswagen. “Sindsdien hebben we 40 nieuwe chauffeurs kunnen aantrekken. Hiermee werden 25 vacatures ingevuld en werden ook een aantal vrijgekomen plaatsen ingevuld. In elke bedrijf is er af en toe verloop”, zegt Denys.
“In september worden de eerste vijftien bedrijfswagens overhandigd. Dan zal het programma echt zichtbaar worden en kunnen we tonen dat we onze belofte houden. Wij hebben 70.000 euro geïnvesteerd in een platform waarin de chauffeurs hun prestaties op het gebied van ecodriving, verbruik, schade enzovoort kunnen opvolgen. Ze zien daar ook de bonussen en premies die eraan verbonden zijn. Dat programma is nu al een succes”, voegt hij toe.
“Alles doen met eigen mensen is en blijft onze ambitie. Alleen: je moet die mensen blijven vinden.” Pieter Denys kent het hete hangijzer van de transportsector maar al te goed. De CEO van Xwift bouwde zijn onderneming op elf jaar tijd uit van een KMO met vijf medewerkers tot een elegante gazelle die elk jaar stevig groeit en eind 2018 175 FTE’s zal tellen. Om dat personeel te vinden, dokterde hij een innovatief beloningsconcept uit dat loyale chauffeurs wil stimuleren om milieuvriendelijk en ongevalvrij te rijden. “Hopelijk kunnen we mede daardoor ons personeelsbestand binnen vijf jaar verdubbelen, in functie van de verdere groei.”
Wie zonder voorkennis de huidige site van Xwift oprijdt, kan onmogelijk vermoeden dat hier een transportbedrijf huist dat zoveel mensen tewerk stelt. Pieter Denys beseft het als geen ander, maar heeft goede vooruitzichten. In februari 2019 neemt zijn onderneming een gloednieuw bedrijfsgebouw in Nazareth in gebruik, waar de zaak onder meer over een eigen opslagruimte en een herstelplaats zal beschikken. Dat moet de nu al rijkelijk aanwezige dynamiek én het werkcomfort bevorderen.
STERCK. Had u ooit durven vermoeden zo’n omvangrijke zaak te leiden?
Pieter Denys: “Allerminst. Ik heb mijn eerste ervaringen in de transportsector opgedaan nadat ik mijn studies politieke- sociale wetenschappen tijdens de eerste licentie had stopgezet. Er moest geld in het laatje komen en ik begon in onderaanneming te rijden met een bescheiden bestelwagentje, al dan niet met aanhangwagen. Ik deed dat drie jaar met wisselend succes, tot ik een businessmodel ontwikkelde voor een service waarmee ik me op drie vlakken kon onderscheiden. Daarvoor richtte ik de bvba Xwift op met een voormalige studiegenoot, maar omdat we in die eerste maanden vooral zwarte sneeuw zagen, stapte hij er al snel uit.”
STERCK. Hoe wou u zich tijdens die pioniersjaren onderscheiden?
Denys: “Eerst en vooral besliste ik alles in eigen beheer te doen, met uitsluitend eigen Nederlandstalige mensen, een eigen (vracht)wagenpark en alleen voor rechtstreekse eindklanten. Op die manier hadden we een betere controle op de geleverde kwaliteit. We legden ons toen exclusief toe op expresstransport, waarbij we minder dan twee uur na het telefoontje van de klant de vrachtwagen al aan het laden waren. Vandaag vertegenwoordigt die service nog circa tien procent van onze activiteiten, maar is het voor onze acht vertegenwoordigers vaak wel nog de ideale ‘stok tussen de deur’ om op een laagdrempelige manier nieuwe klanten te maken. Onze grootste groeipool op vandaag is ‘dedicated’ transport, waarbij we exclusieve rondritten uitvoeren voor ladingen met voldoende volume (vanaf vijftien paletten) van één klant. We combineren trouwens nooit goederen van verschillende klanten op één wagen. Daardoor lopen we geen risico op (tijd)verlies of diefstal.”
STERCK. Veel transportbedrijven hebben het niet onder de markt, terwijl Xwift maar stevig blijft groeien. Hoe verklaart u dat?
Denys: “Om de uitbouw van je bedrijf mogelijk te maken, moet je aan drie grote uitdagingen voldoen. Ten eerste is er het financiële plaatje. In de zoektocht naar kapitaal was het niet evident om banken te overtuigen, maar gelukkig hebben die toch beseft dat ons verhaal én potentieel interessant waren, waardoor we ons wagenpark van veertig naar 120 voertuigen konden uitbreiden. Secundo moet je klanten vinden, want voor ons businessmodel heb je er daar véél van nodig. Eigenlijk zijn we namelijk een nichespeler die niet inzet op traditionele transportpijlers zoals distributie en groupage, maar door ons unieke concept pikken we als spechten van diverse niches een graantje mee. Door het specifieke karakter van onze dienstverlening zullen we zelden het enige transportbedrijf zijn waar onze klanten mee samenwerken. Net daarom hebben we acht salesmensen op de baan. De derde uitdaging is: kwalitatieve chauffeurs. Tien jaar lang is het door de gestage groei vrij goed meegevallen om die te vinden, maar nu we door het ‘boomen’ van onze zaak jaarlijks veertig extra bestuurders nodig hebben, moesten we een versnelling hoger schakelen om er ieder jaar minstens tachtig te vinden, rekening houdend met verschillende vormen van uitstroom. Je moet namelijk behoorlijk wat mensen screenen vooraleer je een echt goede chauffeur te pakken hebt.”
STERCK. Waarmee heeft dat vooral te maken?
Denys: “Nogal wat mensen reageren blijkbaar vrij impulsief in hun zoektocht naar werk. De verkeerde perceptie over het beroep van vrachtwagenchauffeur speelt daarin mee: achter een stuur zitten en een lading van punt A naar punt B rijden, zo moeilijk lijkt dat niet. De job wordt helaas nogal onderschat. Bovendien verdwijnen tegenwoordig vrij veel fiere camioneurs – de mensen met stielkennis en -liefde – uit het beroep, meestal omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.”
“Als wij uit een instroom van 200 mensen 6 à 8 geschikte chauffeurs halen, zijn we heel tevreden. Wie niet tot dat selecte kransje behoort, heeft vaak geen professionele attitude. Om een voorbeeld te geven: twee weken geleden mochten vijf nieuwe mensen bij ons starten. Uiteindelijk is er daarvan maar één opgedaagd. De rest stuurde zijn kat, meestal zonder iets te laten weten. Dat is een spijtige evolutie. Daarom zetten we nu sterker dan ooit in op een doordacht retentiebeleid, waarbij we loyale en verantwoordelijke chauffeurs die veilig en milieuvriendelijk rijden, belonen.”
STERCK. Op welke manier probeert u die loyaliteit te verhogen?
Denys: “We werken sinds een tijdje met trajectcoaches. Dat zijn mensen die de chauffeurs goed begeleiden. Meestal zijn dat degenen die hen ook hebben aangeworven, omdat geselecteerd worden voor een vacature doorgaans al een vertrouwensband tussen beide schept. De trajectcoach is vaak een klankbord voor privéproblemen, kan fungeren als bemiddelaar en helpt de bestuurder om zich goed in zijn vel te voelen. Want: amuseert de chauffeur zich niet in zijn job, kan hij zo ergens anders terecht. Elke dag komt hij in principe in contact met een potentiële nieuwe werkgever, want ook veel van onze klanten zitten haast te smeken om chauffeurs. Vorig jaar hebben we op twee maanden tijd zeventien chauffeurs verloren, vaak weggelokt met de verleiding van een hoger brutoloon, hoewel dat in de praktijk vaak niet resulteert in een hoger nettoloon. Eens ze dat merken en ook de sfeer bij de nieuwe werkgever niet je dat is, komt één op twee chauffeurs weer bij ons aankloppen, maar plezant is zo’n tijdelijke switch voor ons natuurlijk niet. We denken dan ook goed na of we opnieuw met de chauffeur in zee gaan. Als we weten wie de nieuwe werkgever van een medewerker is, durven we dat bedrijf wel eens screenen (onder meer op solvabiliteit) en hebben we nog een gesprek met dat personeelslid. Soms helpt dat, soms niet.”
STERCK. Welke aspecten staan centraal in het aangepaste retentiebeleid?
Denys: “We vertrekken vanuit het idee dat iedere vrachtwagenchauffeur in aanmerking komt voor een bedrijfswagen. Dat doen we om verschillende redenen. Ten eerste is er de familiale situatie. Een chauffeur heeft geen evident gezinsleven, ziet zijn vrouw en kinderen eerder onregelmatig. Daarom kan het wel eens dat hij vanuit het gezin de druk voelt om van job te veranderen. Als er een bedrijfswagen voor de deur staat, die bij een eventueel vertrek uiteraard moet ingeleverd worden, komt die vraag vermoedelijk al minder snel. Daarnaast willen we onze chauffeurs belonen voor hun loyaliteit en verantwoord rijgedrag, op basis van drie criteria. Van zodra ze minstens twee volledige dienstjaren én goede ‘eco driving’- resultaten én een goede ongevallenstatistiek kunnen voorleggen, worden ze beloond met een bedrijfswagen. Door de implementatie van het ecodrive-systeem verwachten we een daling van 9% in de uitstoot.” “In combinatie met een verwachte ongevallendaling van 33% - onder meer gesteund door de implementatie van vier camera’s per vrachtwagen - genereert dit een kostenbesparing die integraal terug gaat naar de chauffeurs. Van critici kregen we te horen dat het niet zo ecologisch is om nieuwe bedrijfswagens in omloop te brengen, maar het gaat om moderne, minder milieubelastende wagens. Bewust is aan de bedrijfswagen geen tankkaart gekoppeld, want zo’n kaart nodigt net uit om meer kilometers te gaan rijden. Wie dat wil, kan in plaats van de bedrijfswagen ook kiezen voor een financiële compensatie of voor een elektrische fiets.”
STERCK. Hoe weten de chauffeurs welke score ze behalen?
Denys: “Alle parameters zijn geïntegreerd in een op maat uitgewerkt softwarepakket. Elke medewerker kan via een persoonlijke login zien hoe goed hij op weg is naar zijn doel en welke score hij behaalt in vergelijking met de mediaan. Nog in dat pakket vindt hij een resem tips om beter of sneller aan de doelstellingen te voldoen. Eigenlijk fungeert de vrachtwagen trouwens al als een soort bedrijfswagen: de chauffeurs kunnen hun camion meenemen naar huis, zodat ze minder lang onderweg zijn en meer tijd met hun gezin kunnen doorbrengen. Ze worden ook betaald van zodra ze bij hen thuis naar de eerste bestemming vertrekken, bij het gros van de bedrijven wordt dat woon-werkverkeer niet vergoed.”
STERCK. Uw taakomschrijving is nu vanzelfsprekend totaal anders dan toen u destijds met Xwift begon. Bent u blij met de manier waarop dat is geëvolueerd?
Denys: “Toch wel. Gedurende de eerste twee jaren reed ik zelf nog mee. Daarna werd ik een soort manusje-van-alles, die allerlei taken op zijn bord kreeg. Tot twee jaar geleden nam ik nog deels de planning voor mijn rekening, nu spendeer ik mijn tijd vooral aan meetings met de directeurs van de verschillende afdelingen en aan denken over mogelijke innovaties. Die taak heb ik ook mijn directeurs meegegeven: zij mogen maximaal de helft van hun tijd met operationele zaken bezig zijn, de overige vijftig procent moeten ze delegeren en nadenken over potentiële verbeteringen. Twee van mijn directeurs waren trouwens ooit chauffeur: ze hebben optimaal gebruik gemaakt van interne doorgroeimogelijkheden en zich stelselmatig opgewerkt. Het bewijst dat alleen focussen op diploma’s bij nieuwe aanwervingen niet zaligmakend is. Ik hecht meer belang aan het optimaal benutten van iemands talenten.”
Burn-out overwonnen
“Zonder wollig te willen overkomen, vind ik het essentieel om de motor van de dynamiek binnen onze organisatie te zijn”, zegt Pieter Denys. “Net als mijn vrouw, die destijds haar carrière als audiologe heeft opzij geschoven om bij ons HR-directeur te worden, probeer ik dagelijks om jovialiteit en warmte in onze zaak te pompen. Dat heb ik geleerd van mijn vader, die met dezelfde instelling jarenlang als directeur een instelling voor volwassenen met een mentale handicap leidde.”
Zelf had Denys vijf jaar geleden te kampen met een vooral fysieke burn-out, waardoor hij nu een gezondere privé-werkbalans hanteert. “Ik heb jarenlang zeven op zeven gewerkt, maar betaalde daar plots de rekening voor op gezondheidsvlak. Sindsdien werk ik nog maximum vijftig uur per week. Dat klinkt weinig voor een ceo, maar ik ervaar dat ik daardoor productiever werk. Ik sport nog eens zes uur per week en doe daarnaast aan autosport. Eigenlijk is de explosieve groei van Xwift pas begonnen toen ik op die manier mijn tijd heb herverdeeld. Ik geloof dan ook helemaal niet in de aanpak van Tesla-baas Elon Musk, die er prat op gaat elke week 120 uur te werken. Goede werkkracht is zoveel meer dan veel uren kloppen.”
Overkragingen, zware gewelven en een ondergrondse garage die de volledige oppervlakte van het gebouw bestrijkt: Xwift haalde het maximum uit zijn nieuwe bedrijfscomplex in Nazareth. Al ging dat wel gepaard met enkele bouwkundige uitdagingen …
Transportbedrijf Xwift was aan een nieuwe hoofdzetel toe. Gezien de ruime ondergrondse garage en de optimale benutting van het beperkte perceel is het nieuwe gebouw een toonbeeld van efficiënt bouwen. In de kelder dragen twaalf betonkolommen de dikke vloerplaat. Op het gelijkvloers bevindt zich een laad- en loszone met twee laadkades en drie poorten voor bestelwagens. De hal is maar liefst 7 meter hoog, en het volledige gebouw 13 meter. De oversteken en de zijkanten zijn afgewerkt met sandwichpanelen en grote raampartijen, wat een hedendaagse look en een aangenaam werkklimaat garandeert. De combinatie van het uitkragende bouwvolume, de strakke, tijdloze afwerking en het betonnen onderstel resulteerde in een opmerkelijk bedrijfsgebouw.
Uitdaging door beperkte ruimte Bij het ontwerp stond optimaal ruimtegebruik voorop. De grote bouwvolumes zorgden er echter voor dat er niet al te veel plaats overbleef voor de werkzaamheden op de werf. Dit was voor aannemer Altez dan ook een heuse beproeving. Zo zijn de zware betonkolommen geplaatst met behulp van een kraan die op dezelfde locatie moest blijven staan. De ondergrondse parkeergarage maakte het gebruik van torenkranen voor het prefabstaal onmogelijk. Dat ving Altez op met zware montagekranen en ervaren kraanmannen.
Projectmanager Philippe Van Wanseele: “We speelden op voorhand al in op die beperking via onze logistieke voorbereidingen. Ik coördineerde overigens ook de werken van alle onderaannemers. Dankzij een nauwgezette werfopvolging en ons sterk eigen team slaagden we erin om vlot te bouwen, ondanks de specifieke moeilijkheden. Altez voert wel vaker complexere ontwerpen uit. We zijn niet bang van een uitdaging, integendeel! Ons eigen studiebureau met stabiliteitsingenieurs is in dat opzicht een van onze sterktes.”
Geen traditioneel industriegebouw Het nieuwe bedrijfsgebouw van Xwift is opgetrokken in beton en staal. Tot zover de traditionele kant van het project, want een standaard industriegebouw is het niet geworden. Daar is het panoramisch kantoor een voorbeeld van. “Die openheid sluit aan bij de filosofie van het bedrijf”, licht architect Bill Cosman toe. “We creëerden een eyecatcher voor de omgeving. Bovenaan is het gebouw aangekleed met een volledige glasstructuur met lamellen. Die lamellen hebben een dubbele functie. Ze dienen als zonnewering en vermijden inkijk. Tegelijk zorgen ze voor een speelse dynamiek en geven ze het gebouw een bijzondere uitstraling.”
Achter die kenmerkende lamellen gaat een complexe staalstructuur schuil, ingewerkt in de sandwichpanelen, volledig waterdicht en perfect uitgelijnd. “De plaatsing van de lamellen was een technisch hoogstandje”, herinnert Philippe Van Wanseele zich. “Tussen de lamellen en de muur zijn roosters voorzien. Zo kunnen de grote ramen gepoetst worden. De lamellen moesten perfect in het vlak zitten. Om dat waar te maken, plaatsten we ze één per één. Een precisiewerk dat veel tijd in beslag nam, maar het resultaat mag er zeker zijn.” Het variabele ritme van de lamellen zorgt voor een boeiend schouwspel, dat er vanuit elk standpunt anders uitziet.
Prefab uit eigen huis Om de beoogde tijdloze look te realiseren, werd het uitspringende topvolume strak afgewerkt. Het staal, de ramen, de lamellen, de sandwichpanelen en de poorten op het gelijkvloers: ze kregen allemaal een zwart laagje. Dat de brandwerende verf bijdraagt tot het respecteren van de strenge normeringen was daarbij mooi meegenomen. De grote glaspartijen en de zwarte afwerking staan garant voor een moderne uitstraling.
De onderdelen van de beton-staalbouw zijn stuk voor stuk geproduceerd door Altez, met uitzondering van de gewelven in de ruwbouw. De materialen werden in de gewenste hoeveelheden vervaardigd in de fabriek in Meeuwen. Van Wanseele: “Dankzij een nauwgezette voorbereiding en een productie op maat van het project verliep de montage vlot. We kenden geen problemen tijdens de uitvoering. Zo konden we de strakke timing aanhouden. Een jaar na het ondertekenen van het contract leverden we het gebouw al op. Met dank aan een team van tien tot vijftien medewerkers, dat het ganse jaar door aanwezig was op de werf. Altez is heel trots op de realisatie van dit gebouw. Dat er ook bij industriegebouwen naar een esthetische meerwaarde gezocht wordt, juich ik alleen maar toe. De bijhorende uitdagingen houden het boeiend. En het mooie resultaat is hopelijk een startschot voor de realisatie van andere gelijkaardige projecten.”
Koerierconcept wordt op Nederlandse markt overgeënt
Koerierbedrijf Xwift B.V.B.A. hevelt volgend voorjaar zijn activiteiten over van een hoevetje langsheen de Anzegemesteenweg te Kruishoutem naar een nabijgelegen en prestigieus nieuwbouwpand aan de Steenweg Deinze te Nazareth. De sterk expansieve KMO investeert 5 miljoen euro in het hele project. Een jaar eerder dan verwacht los Xwift zijn omzetverwachtingen in (van 5 miljoen euro in 2013 naar 20 miljoen euro in 2020, nvdr.). Voor het lopende jaar stevent de logistieke dienstverlener af op een omzet van 16 miljoen euro (+ 30%). In de komende vijf jaar mikken ceo Pieter Denys en zijn team op een nieuwe omzetverdubbeling. Begin volgend jaar ent Xwift zijn met succes beproefde concept over op de Nederlandse markt, waar begin vorig jaar in de buurt van Utrecht een eerste buitenlandse vestiging werd opgericht.
De groei-ambities in eigen land dreigen momenteel enkel te worden gefnuikt door het nijpend tekort aan chauffeurs. Een eerlijk en transparant verloningsbeleid, met als toetje een bedrijfswagen voor de chauffeurs indien bepaalde commerciële en ecologische objectieven worden gehaald, moet daarin verandering brengen. Ook het nieuwe pand in Nazareth dient in het licht van “employer branding” gepercipieerd.
Mega-investering
De bouw van het nieuwe bedrijfspand van Xwift in Nazareth vergt een basisinvestering van 5 miljoen euro. De KMO kocht er een bedrijfsterrein van 3.500 m² aan, dat voor 1.500 m² wordt bebouwd. Net als het buitenterrein zal de ondergrondse parking een 30-tal wagens kunnen ontvangen. De onderhoudswerkzaamheden van de 120 eenheden tellende vloot worden in de nieuwe vestiging in eigen beheer verzorgd. Op het gelijkvloers wordt een eigen onderhoudsatelier ingericht terwijl ook ruimte wordt gereserveerd ter ondersteuning van bepaalde commerciële acties, gekoppeld aan de gebruikelijke vervoersopdrachten. De tussenverdieping zal de opleidingsruimte huisvesten alsook het ontspanningsgedeelte voor de medewerkers, waaronder een fitness. Rondom de patio op de hoogste verdieping, wordt voorzien in 1.200 m² kantoorvloer en vergaderaccommodatie.
Snelle doorgroei na timide start
Samen met een studievennoot stond huidig ceo Pieter Denys in 2007 aan de wieg van Xwift. Eerstgenoemde hield het al snel voor bekeken toen het uitbreken van de financieel-economische crisis niet meteen voor een goed gesternte zorgde. Denys beet evenwel door en biedt met Xwift vandaag de dag express- en dedicated vervoer binnen de Europese Unie voor vrachten van alle maten en gewichten. Specifieke expertise werd opgebouwd inzake het vervoer van gekoelde en diepgevroren vracht, gevaarlijke goederen (ADR) en lading die de inzet van een meeneem-truck behoeft.
De vloot groeide intussen uit tot een 120-tal eenheden (bestelwagen, vrachtwagens en trekker/oplegger-combinaties). Met onderaannemers wordt niet gewerkt. Indien Xwift zelf in onderaanneming werkt, geeft de KMO de voorkeur aan niet-transportbedrijven. Gebeurlijk verzorgt het bedrijf opdrachten voor collega-logistieke dienstverleners als DHL en Schenker. Zowat 70% van het vervoer vindt plaats op ad hoc-basis. Het saldo wordt verzorgd voor rekening van permanente opdrachtgevers die verkiezen geen eigen vloot in te zetten.
“In tegenstelling tot andere marktspelers die opteren voor het groeperen van lading alvorens tot aflevering over te gaan, spitst Xwift zich toe op het sneltransport van A naar B, waarbij één lading voor één klant wordt opgehaald en aansluitend afgeleverd. Dat biedt uitzicht op een adequate service en minder risico op diefstal of verlies,” aldus ceo Pieter Denys.
Het prijskaartje van die dienst is evenwel zowat 20% duurder dan bij partijen die hun toevlucht tot groupage nemen.
Meerwaardenzoeker
Van in het prille begin maakte Denys voor Xwift van meerwaarde zoeken een kernopdracht. Niet enkel ten behoeve van zichzelf, ook ten opzichte van de medewerkers.
“Wij wilden van meetaf breken met de traditie waarop medewerkers van transportbedrijven op een weinig menselijke aanpak konden rekenen,” zo nog Denys.
Die aanpak wist de KMO kennelijk in zijn voordeel aan te wenden. Tussen 2007 en 2013 klom de omzet naar 5 miljoen euro. Vorig jaar werd op 16 miljoen euro afgeklokt.
“Onze ambitie om in acht jaar tijd van 5 naar 20 miljoen euro door te stoten, halen we wellicht volgend jaar al”, heet het. Ambitie is in de komende vijf jaar opnieuw een omzetverdubbeling neer te zetten.
Concept op Nederlandse markt overenten
In 2017 entte Xwift zijn met succes beproefde concept over op de Nederlandse markt. In Geldermalsen, in de buurt van Utrecht, ging het Nederlands zusterbedrijf van start. Dat wordt vooralsnog zwaar geruggensteund vanuit België. Bedoeling is vanaf volgend jaar de vestiging autonoom te laten doorgroeien met een eigen vloot en eigen chauffeurs.
In de strijd om schaarse vrachtwagenchauffeurs pakt de Oost-Vlaamse transport-kmo Xwift uit met een even originele als controversiële beloning: een bedrijfswagen voor die truckers die zuiniger en veiliger rijden, en zo besparen op kosten en ongevallenleed.
De transporteur uit Kruishoutem, gespecialiseerd in het snel en flexibel vervoeren van vrachten tot 25 ton over heel Europa, groeit als kool. Waar het tien jaar geleden nog een omzet had van 1 miljoen ging die vorig jaar 12 miljoen en dit jaar naar 16,5 miljoen euro. Het aantal medewerkers groeide tot 175. Binnen vijf jaar wil oprichter Pieter Denys dat nog eens verdubbelen.
"Klanten vinden we in de huidige economische hoogconjunctuur té goed’, lacht hij. ‘De enige rem om onze groei is het vinden en houden van chauffeurs." Daar heeft Denys nu een heel aparte oplossing voor uitgedokterd: hij gaat zijn truckers verleiden met een bedrijfswagen. Die krijgen ze niet meteen en ook niet zomaar, maar is gekoppeld aan ingenieus puntensysteem dat weergeeft hoe veilig en zuinig ze rijden.
GEGEERD
"Chauffeurs weten zich gegeerd", merkt Denys elke dag weer. "Het is niet alleen moeilijk om de bijkomende jobs in te vullen, maar ook om mensen te houden." Concreet: in 2017 zag Denys ongeveer 45 chauffeurs vertrekken, waarvan een derde op eigen initiatief. Om de groei aan te kunnen heeft hij daarbovenop nog eens 35 extra chauffeurs nodig. "Tachtig chauffeurs vind je niet zomaar, zeker niet als je, zoals bij ons, Nederlandstaligen zoekt in voltijdse loondienst."
Dus moet Xwift zich onderscheiden van de concurrerende werkgevers. ‘Ik probeer in de eerste plaats een warme werkgever te zijn’, klinkt het aanvankelijk wat wollig. Denys heeft in zijn beginjaren aan de lijve ondervonden hoe chauffeurs vaak behandeld worden door, bijvoorbeeld, magazijniers.
"Ik probeer onze mensen daar bij te staan. Ook de balans privé-werk is niet altijd eenvoudig. Daarom heb ik op de personeelsdienst twee mensen die voltijds trajectcoach zijn, een aanspreekpunt bij sociale of zelfs psychologische problemen, ook in de gezinssituatie. Chauffeurs kunnen ook doorstromen naar routeplanner of directeurs. Onze logistieke directeur en onze vlootverantwoordelijke hebben jaren op de baan geweest als trucker."
UREN KLOPPEN
Maar daarmee kom je er niet. De bouw beloont chauffeurs van bijvoorbeeld betonwagens iets beter dan de reguliere transportsector. "Wij betalen 11 euro bruto, plus een onkostenvergoeding. Afhankelijk van hoeveel uren je klopt – dat kan gaan tot 15 uur per dag en 260 per maand – verdien je dan tussen 1700 euro en 3000 euro netto per maand. Dat laatste bedrag bereik je bijvoorbeeld door ritten te doen met overnachting onderweg – daar betalen we 37 euro netto per nacht extra voor."
Denys probeert de concurrentie te counteren door zijn chauffeurs toe te laten hun vrachtwagen mee naar huis te nemen. "Zo kunnen ze rechtstreeks naar onze klanten rijden en worden ze betaald vanaf het eerste uur dat ze in hun vrachtwagen zitten. Puur financieel biedt hij ook maaltijdcheques, a kwartaalbonus van vier keer 125 euro en een ongevallenpreventiebonus van 300 euro per jaar."
SOFTWARE
Maar om chauffeurs ook individueel te kunnen belonen voegt hij daar nu een heel eigen systeem aan toe. "Ik wil chauffeurs na twee jaar de mogelijkheid geven om een bedrijfswagen te verwerven. Niet zomaar. Een jaar hebben we gewerkt aan een puntensysteem en een softwarepakket, dat behalve ervaring ook ecologisch rijgedrag beloont. Het is bewezen dat ook dit leidt tot minder ongevallen, en dus tot minder stilstand van onze voertuigen en meer tevreden klanten."
Concreet wordt het rijgedrag gemeten door een module in de vrachtwagen: het stationair draaien (heel verleidelijk om bijvoorbeeld de airco aan te laten), de remdruk (die een beeld geeft van hoe sterk een chauffeur anticipeert op verkeerslichten en voorliggers) en het snel genoeg schakelen. Alle drie de parameters hebben een grote invloed op hoe veilig en zuinig een chauffeur rijdt.
33 procent minder ongevallen en 9 procent brandstofbesparing binnen het jaar is de doelsteling. De kosten die zijn chauffeurs zo uitsparen wil Denys integraal besteden aan het beloningssysteem met bedrijfswagens. Hoe meer punten een chauffeur haalt, hoe groter ook de bedrijfswagen kan worden, van een Volkswagen Polo over een Golf tot een Passat.
MILIEU-ONVRIENDELIJK
Toch klinkt het wat cynisch dat een chauffeur die ecologisch rijdt, wordt beloond met een bedrijfswagen, die toch onder vuur ligt omwille van zijn milieu-onvriendelijk imago? Denys geeft toe dat het niet ideaal is. "Maar ik zie weinig alternatieven om mensen individueel en fiscaal vriendelijk te belonen."
"We laten trouwens de optie open om het bedrag in cash uitbetaald te krijgen, maar netto blijft er dan veel minder van over. We bieden ook de combinatie met een elektrische fiets aan. En een tankkaart is sowieso uit den boze. Bovendien: de meeste medewerkers hebben een auto die meestal ouder en dus vervuilender is dan een nieuw leasingexemplaar."
Xwift uit Nazareth moet 15 nieuwe chauffeurs vinden voor onmiddellijke indienstreding. Een employer branding campagne en nieuwe personeelsaanpak, waarbij chauffeurs onder andere kans maken op een bedrijfswagen, moeten het transportbedrijf helpen de vacatures in te vullen.
Voor eind 2018 moeten 15 nieuwe chauffeurs aan de slag bij Xwift, een transportbedrijf met een omzetstijging van 30% tegenover 2017. CEO Pieter Denys zet met een unieke HR-aanpak in op personeel waarbij chauffeurs onder andere kans maken op een bedrijfswagen : “De juiste mensen vinden en aanhouden, dat is een probleem waar onze sector al jaren mee kampt. Als we de ambitie willen waarmaken om binnen de vijf jaar een verdubbeling van ons personeelsbestand, wagenpark en omzet te realiseren, moeten we meer garanderen dan een fijne werksfeer en jobzekerheid. Door de invoering van een systeem waarbij onze chauffeurs in aanmerking kunnen komen voor een gezinswagen als eigen bedrijfsvoertuig hopen we onze sterkte als aantrekkelijke werkgever nog extra in de verf te zetten.”
Bij de nieuwe HR-aanpak maken chauffeurs via een bonussysteem kans op kwartaalbonussen, een jaarlijkse ongevallenpreventiebonus en zelfs een bedrijfswagen. Van zodra ze minstens twee volledige dienstjaren én goede ecodrive resultaten én een goede ongevallenstatistiek kunnen voorleggen, worden ze beloond met een bedrijfswagen. Dit komt doordat het ecodrive-systeem het verbruik met 9% moet doen dalen en doordat de directie, onder andere door implementatie van vier camera’s per vrachtwagen, een ongevallendaling van 33% verwacht. Deze kostenbesparing gaat integraal terug naar de chauffeurs.
Verder zal Xwift volgend jaar worden ondergebracht in een gloednieuw hoofdkantoor, op enkele kilometers van het huidige kantoor, in Nazareth. De nieuwe vestiging herbergt ook een kleine opslagruimte en een eigen herstelplaats voor onderhoudswerken aan het wagenpark.
Xwift, een express transportbedrijf wil met een ambitieuze aanpak 15 extra chauffeurs zoeken voor eind 2018. CEO, Pieter Denys, zet met een unieke HR-aanpak in op personeel waarbij chauffeurs onder andere kans maken op een bedrijfswagen, een uitzondering in de transportwereld. “De juiste mensen vinden en aanhouden, dat is een probleem waar onze sector al jaren mee kampt. Als we de ambitie willen waarmaken om binnen de vijf jaar een verdubbeling van ons personeelsbestand, wagenpark en omzet te realiseren, moeten we meer garanderen dan een fijne werksfeer en jobzekerheid.”
Xwift kende de laatste jaren een sterke groei. De voorbije vijf jaar maakte de transportspecialist forse investeringen ter waarde van ongeveer 16 miljoen euro. Zo breidde het wagenpark uit van 40 naar 120 voertuigen (zowel bestelwagens, vaste vrachtwagens als de trekker-oplegger combinatie). Ook het personeelbestand groeide, van 5 medewerkers in 2007 naar 175 medewerkers in 2018.
BONUSSYSTEEM VOOR VRACHTWAGENCHAUFFEURS
Om de groei van het bedrijf te bestendigen is Xwift nu dringend op zoek naar 15 nieuwe chauffeurs voor onmiddellijke indiensttreding. Een nieuwe personeelsaanpak en een employer branding campagne moet het transportbedrijf helpen de vacatures in te vullen.
De vernieuwende HR-aanpak waarbij chauffeurs via een bonussysteem kans maken op kwartaalbonussen, een jaarlijkse ongevallenpreventiebonus en zelfs een bedrijfswagen, kan binnen de Xwift op veel enthousiasme rekenen. Het systeem beloont chauffeurs op basis van 3 criteria. Van zodra ze minstens 2 volledige dienstjaren én goede ecodrive resultaten én een goede ongevallenstatistiek kunnen voorleggen, worden ze beloond met een bedrijfswagen. Door de implementatie van het ecodrive-systeem wordt een daling van 9% verwacht in de uitstoot. In combinatie met een verwachte ongevallendaling van 33% – onder andere gesteund door implementatie van 4 camera’s per vrachtwagen – genereert dit een kostenbesparing die integraal terug gaat naar de chauffeurs.
CEO Pieter Denys vertelt: “Ik was zelf ooit aan de slag als chauffeur en weet dat het geen makkelijk beroep is. We willen onze medewerkers belonen voor hun loyaliteit. Dat deden we al door hen bijvoorbeeld de vrachtwagen mee naar huis te laten nemen en nieuwe chauffeurs aan te bieden om het behalen van hun rijbewijs C te vergoeden. Door de invoering van een systeem waarbij onze chauffeurs in aanmerking kunnen komen voor een gezinswagen als eigen bedrijfsvoertuig hopen we onze sterkte als aantrekkelijke werkgever nog extra in de verf te zetten.”
De employer branding campagne gaat van start in september. Het objectief van de campagne is om de troeven van Xwift als werkgever in de verf te zetten. Zo zijn teamwork en privé-werkbalans belangrijke pijlers in het bedrijfsklimaat: de chauffeurs kunnen de vrachtwagen meenemen naar huis, waardoor ze minder lang onderweg zijn en meer tijd kunnen doorbrengen bij hun gezin. Met deze troeven hoopt Xwift de juiste profielen aan te trekken.
Chauffeurs van transportbedrijf Xwift uit Nazareth die minstens twee jaar in dienst zijn, milieuvriendelijker rijden én minder brokken maken, krijgen een bedrijfswagen. “Zo belonen we onze trouwe chauffeurs én trekken we hopelijk nieuwe aan”, zegt CEO Pieter Denys.
Vrachtwagenchauffeur gezocht. Wie zijn best doet, maakt na twee jaar kans op een bedrijfswagen. Het staat misschien niet letterlijk in de vacature, maar met deze - voor de transportwereld uitzonderlijke - aanpak, wil Xwift tegen het eind van het jaar 15 extra chauffeurs aantrekken. “Ons doel is ook om onze trouwe en goede chauffeurs te belonen”, zegt Pieter Denys. “Ik was zelf ooit aan de slag als chauffeur en ik weet dat het geen gemakkelijk beroep is. Onze medewerkers belonen we nu al door hen bijvoorbeeld de vrachtwagen mee naar huis te laten nemen en we vergoeden de opleiding van nieuwe chauffeurs. Onze chauffeurs maken kans op bonussen, een ongevallenpreventiebonus én vanaf nu ook een bedrijfswagen. Van zodra ze minstens twee jaar in dienst zijn maken ze kans op een auto, op voorwaarde dat ze milieuvriendelijk rijden én het aantal ongevallen laten dalen. Minder CO2-uitstoot en minder ongevallen betekent een besparing en die vloeit integraal terug naar onze chauffeurs. Op basis van het aantal behaalde punten maken ze kans op drie types Volkswagen, gaande van een Polo tot de Tiguan. Ze krijgen deze auto in principe voor vier jaar, tenzij hun score zeer slecht zou zijn. De chauffeurs kunnen hun score online raadplegen.”
Xwift lanceert zijn campagne in september en de eerste vijftien wagens worden geleverd in april volgend jaar.
ELEKTRISCHE FIETS
“We verwachten dat over vijf jaar zo’n 40% van onze chauffeurs een bedrijfswagen zal hebben”, aldus Denys. “Dat zullen er tegen dan zo’n 135 zijn. Of dat niet meer CO2-uitstoot met zich meebrengt? Neen, want onze werknemers kunnen opteren voor een milieuvriendelijker model dan de wagen waar ze nu mee rijden. We geven geen tankkaart, hiermee sporen we hen aan om na te denken over hun verbruik. We gaan er van uit dat je maar met een auto tegelijk kan rijden, dus ons project zal niet voor meer auto’s op de baan zorgen. Chauffeurs die geen bedrijfswagen willen, kunnen een elektrische fiets of een financiële compensatie krijgen.”
Pieter Denys richtte in 2007 het transportbedrijf Xwift op in Kruishoutem. Het groeide in elf jaar tijd van 5 naar 175 medewerkers en de omzet steeg het voorbije jaar met 30% tot 16 miljoen euro. Volgend jaar verhuist het naar een nieuw pand langs de Steenweg op Deinze in Nazareth, met fitness en recreatieruimte. Goed voor 5 miljoen euro.
Op de openingsavond van het salon Transport & Logistics vond gisteren de negende editie van de “Gazellen Transport & Logistics” plaats. Tijdens dit netwerkevent, georganiseerd door TRANSPORTMEDIA in samenwerking met Trends TOP en Easyfairs, kwamen Eurosped Belgium, Xwift en STEF Logistics Saintes uit de bus als snelste groeiers in hun categorie.
In de categorie kleine bedrijven (met een omzet tot 1 miljoen euro in 2012) zijn de Gazellen vaak jonge en dynamische ondernemingen die als een pijl uit een boog omhoogschieten. Dit jaar prijkt Eurosped Belgium uit Sint-Truiden net zoals vorig jaar bovenaan de tabellen, een transportbedrijf dat in 2006 boven de doopvont gehouden werd en vooral de voorbije drie jaren aan een ongelofelijke opmars bezig is. De prijzen voor tweede en derde laureaat gingen respectievelijk naar Fabry Logistics (Thimister-Clermont) en JMC (Lier).
In de categorie middelgrote bedrijven ging de eerste prijs naar de logistieke dienstverlener Xwift uit Kruishoutem, een specialist in sneltransport. De tweede plaats in de categorie middelgrote bedrijven ging naar Alders Bulk Logistics (Overpelt), terwijl Freshtrans (Rotselaar) beslag legde op de derde plaats.
Bij de grote bedrijven ging de hoogste prijs naar STEF Logistics Saintes, gevolgd door ECS European Containers (Zeebrugge) dat zich tevreden moet stellen met een mooie tweede plaats. Bleckmann uit Kruishoutem sluit het podium af met een verdienstelijke derde plaats.
Op de openingsavond van het salon Logistics and Distribution vond gisteren de negende editie van de “Gazellen Transport & Logistics” plaats. Tijdens dit netwerkevent, georganiseerd door TRANSPORTMEDIA in samenwerking met Trends TOP en Easyfairs, kwamen Eurosped Belgium, Xwift en Essers Logistics uit de bus als snelste groeiers in hun categorie.
In de categorie kleine bedrijven (met een omzet tot 1 miljoen euro) zijn de Gazellen vaak jonge en dynamische ondernemingen die als een pijl uit een boog omhoogschieten. Dit jaar prijkt Eurosped Belgium uit Sint-Truiden net zoals vorig jaar bovenaan de tabellen, een transportbedrijf dat in 2006 boven de doopvont gehouden werd en vooral de voorbije drie jaren aan een ongelofelijke opmars bezig is. De prijzen voor tweede en derde laureaat gingen respectievelijk naar Freshtrans uit Rotselaar en ATF uit Zoersel.
In de categorie middelgrote bedrijven ging de eerste prijs naar de logistieke dienstverlener Xwift uit Nokere, een specialist in sneltransport. De tweede plaats in de categorie middelgrote bedrijven ging naar Transport Denecker uit Veurne, terwijl Jacobs Transport uit Genk beslag legde op de derde plaats.
Bij de grote bedrijven ging de hoogste prijs naar Essers Logistics, gevolgd door Geodis uit Deurne dat zich tevreden moet stellen met een mooie tweede plaats. Bleckmann uit Kruishoutem sluit het podium af met een verdienstelijke derde plaats.
In 2012 wist Xwift nog de Trends Gazellen weg te kapen en het bedrijf heeft sindsdien alleen maar groeicijfers laten noteren. Recent werden in één klap 6 Moffett Kooiaap meeneemheftrucks besteld bij Mabo-Lifting in Lier. Reden genoeg om ons licht eens te gaan opsteken bij deze sterk groeiende nichespeler.
En Xwift is inderdaad een nichespeler. Het bedrijf specialiseerde zich in expressdiensten van goederen in alle maten en gewichten, naar alle Europese bestemmingen. Xwift is 24 uur op 24 te bereiken, alle dagen van het jaar. Binnen het uur na een telefoontje van een verlader, kan de vracht al onderweg zijn. Pieter Denys, oprichter en zaakvoerder legt uit: "We rijden altijd maar voor één klant, waarbij we eigenlijk inspelen op een markt die de klassieke transportondernemingen niet of heel moeilijk kunnen bedienen. We kunnen heel kort op de bal spelen en bieden mogelijkheden die de klassieke groupage transporteurs niet zomaar kunnen aanbieden. We besteden niets uit aan onderaannemers. Omdat we zorgvuldig omgaan met de vrachten die ons worden toevertrouwd, hebben we nog nooit klachten over diefstal gehad. Dat maakt dat onze klanten beroep blijven doen op onze diensten. Bovendien zijn we niet automatisch duurder dan een klassieke groupagerit, zeker als je een groter aantal palletten kan aanbieden."
Snelheid en kort op de bal spelen zijn punten waar Xwift klanten mee weet te overtuigen. Zo krijgt een klant binnen de 30 minuten antwoord op zijn vraag naar een offerte. Xwift heeft in de provincies West- en Oost-Vlaanderen en Antwerpen een commerciële verantwoordelijke, wat toelaat snel en soepel om te gaan met vragen van klanten. Pieter Denys vult aan: "We voldoen het liefst aan complexe opdrachten. Het aanvoeren van materiaal voor evenementen of het snel ter plaatse brengen van hoogwaardige producten. Eigenlijk vervoeren we meestal goederen die niet in de gewone distributie meekunnen, vanwege de beperkte tijd of de waarde. Binnenkort zullen we trouwens ook ADR-goederen kunnen meenemen."
Zaakvoerder Pieter Denys startte zijn onderneming met twee bestelwagens in 2007. Ondertussen is de MAN-vloot fiks toegenomen en bestaat uit 12-, 19- en 26-tonners en trekker-oplegger-combinaties. De vloot omvat ondertussen 86 voertuigen waarvan 71 trekkende eenheden.
De nieuwe meeneemheftrucks zullen gekoppeld worden aan 2 bakwagens van 26 ton en met vier trailers meeliften. Daarmee spelen we nog meer in op de vragen van de klanten. In 99% van de gevallen komen we binnen twee uur na de telefoon van de klant ter plaatse laden."
GEEN ONDERAANNEMERS
De groei die Xwift kende is zonder meer spectaculair te noemen. Maar ook het zakenmodel dat het bedrijf volgt is zonder meer opvallend. Dat blijkt ook uit de verklaringen van Pieter Denys: "We werken niet met onderaannemers. Al onze chauffeurs zijn bij ons in vaste dienst, hebben een degelijke talenkennis en een goed voorkomen. Wij beschouwen onze chauffeurs als vertegenwoordigers van de verlader bij het leveradres. Bovendien kennen we al onze chauffeurs persoonlijk.
Xwift legt veel nadruk op een goede professionele communicatie met de klanten en met de chauffeurs. Het is trouwens niet abnormaal dat er binnen een halfuur drie of vier keer tussen chauffeur en planner wordt overlegd omdat de klant het leveradres nog heeft veranderd.
Onze chauffeurs nemen hun voertuig trouwens mee naar huis, zodat we een truck of bestelwagen van op korte afstand naar een vervoersopdracht kunnen sturen. Omdat we zo'n goede band hebben met onze chauffeurs, is het voor ons vrij makkelijk om aan rijdend personeel te geraken: momenteel hebben we een aantal vacatures openstaan en hebben we een 200-tal reacties gekregen van geïnteresseerden."
Ieder jaar worden er drie of vier recruteringsessies gehouden bij Xwift. Het feit dat het werk op maat van de chauffeur kan worden gesneden en veel variatie bevat, is ook een aantrekkingspool voor de kandidaat-werknemers. "We kunnen met chauffeurs afspreken dat ze vooral korte afstanden bollen, of net internationaal rijden. We zoeken wel mensen met minimaal een C-rijbewijs, ook voor wie met een bestelwagen werkt. Op die manier kunnen we makkelijk plannen als we met een zieke chauffeur zitten, een vervanger is dan snel gevonden. Sinds de start in 2007 hebben we nog nooit op interims beroep moeten doen", vertelt dhr. Denys.
MOFFETT-KOOIAAP
"We wilden dus meeneemheftruck om onze service verder te verbeteren", vertelt Pieter Denys. "Met de Moffett-Kooiaap voertuigen kunnen we bij de klant makkelijk laden of lossen. De meeneemheftrucks bieden bijkomende flexibiliteit: we kunnen de palletten zelf oppikken of lossen. De machines kunnen de vracht ook precies daar neerzetten waar de klant ze nodig heeft. Zeker bij evenementen is het bijzonder handig dat je bijvoorbeeld een pallet nadarhekken op de juiste plek neerzet. We hebben vierwegstoestellen besteld, zodat we in principe op alle denkbare plaatsen kunnen komen, ook op werven. Het is eerlijk gezegd nog even afwachten hoe de reacties van de klanten zullen zijn. De eerste weerklank die we kregen was hoe dan ook erg positief. We zijn overtuigd van de meerwaarde voor onze klanten."
Bovendien spelen we hier ook weer in op het feit dat de meeste andere groupage transportondernemers die met meeneemheftrucks werken, een overvolle planning hebben. Wij kunnen zeer snel reageren."
"De keuze voor Mabo-Lifting was relatief snel gemaakt: wat vooral meeviel was het advies en de mogelijkheid voor bijkomende opleidingen. De chauffeurs die met de Moffett-Kooiaap gaan rijden, krijgen een heftruckopleiding bij TVH. Bij Mabo-Lifting komt er dan nog een bijkomende vorming voor de meeneemheftruck. Het zijn tenslotte geen eenvoudige machines om te bedienen. Ik ben ook erg blij met de manier waarop Mabo-Lifting inspeelt op onze vragen: zo bleek dat onderhoudsbeurten op zaterdag plannen geen enkel probleem vormde."
TOEKOMST
En wat met de toekomst van Xwift?
"We gaan ons concept verder uitrollen in de andere Vlaamse provincies. Dat betekent dat we in de toekomst verder hopen te kunnen groeien, op de snelle en tegelijk organische manier die we al volhouden sinds 2007. Een uitdaging die ik zie, is de invoering van de kilometerheffing op de snelwegen. De vraag is hoe die de verladers gaat beïnvloeden. Dat is tot op zekere hoogte koffiedik kijken."
Het Oost-Vlaamse XWIFT BVBA ondertekende een partnership met DKV Euro Service voor een uitbreiding van de bestaande logistieke diensten. Naast de tankkaarten en de BTW-recuperatie in het buitenland, gaat het expresstransportbedrijf nu ook de nieuwe kilometerheffing via DKV afrekenen.
Voor XWIFT, met hoofdzetel in Kruishoutem en diverse startplaatsen in Gent, Aalst, Sint-Niklaas en Antwerpen, is stiptheid en flexibiliteit uiterst belangrijk. Zaakvoerder Pieter Denys legt uit hoe zijn bedrijf zo snel is kunnen groeien tot Belgische marktleider voor expresstransport op vrachtwagenniveau: “Wij werken met vaste chauffeurs, daarmee zijn we een buitenbeentje in de transportmarkt. Onze mensen zijn meertalig en heel flexibel ingesteld. We doen veel meer dan laden en lossen. Als de klant dat vraagt, dan bouwen we zelfs standen op beurzen. We zorgen er ook voor dat we binnen het uur bij onze klant arriveren, mocht dat gewenst zijn.”
Het is in diezelfde filosofie van de toegevoegde waarde dat XWIFT ook het partnership met DKV is aangegaan. “We vragen van onze partners dat ze diezelfde flexibele ingesteldheid hebben als ons. Onze vrachtwagens moeten op verschillende plaatsen kunnen tanken en dat moet allemaal heel vlot verlopen. Bij DKV Euro Service kunnen we terecht voor tank- en toldiensten, naast de BTW-recuperatie in het buitenland. DKV’s one-stop-shop oplossingen, naast hun onberispelijke service sinds 2007, leidden ertoe dat we ook de Belgische kilometerheffing via hen zullen afrekenen. De contacten lopen zo goed dat we zelfs geen alternatieven hebben bekeken!”
Gertjan Breij, managing director DKV Euro Service Benelux, is verheugd met deze nieuwe registratie voor de Belgische kilometerheffing: “Net als XWIFT draagt ook DKV betrouwbaarheid, tijdigheid en continuïteit hoog in het vaandel. We willen onze klanten zo goed mogelijk ‘ontzorgen’ zodat zij zich kunnen focussen op hun core business. Het is fijn om horen dat XWIFT onze diensten op prijs stelt en ze zelfs verder uitbreidt met de afrekening van de nieuwe kilometerheffing die op 1 april in België van start gaat.”
Two delivery vans in 2007, 40 vehicles in 2012. The least one can say is that there was no fiddling at the company Xwift from Kruishoutem. The goal was to be a major player in the express transport sector. Has that goal (already) been reached? An undisputed winner in the small businesses category.
Xwift is firstly the story of a man, Pieter Denys. He founded the courier company in January 2007, with the overt goal of growing rapidly. He started with 2 delivery vans, and by the end of the first year he already had 3 trucks. And since then the fleet has only expanded. In 2012 the fleet had 9 delivery vans, 25 trucks, 6 tractors and 6 trailers for a personnel count of 48 people and a turnover that had increased from 0.3 million euro in 2007 to 4 million in 2012. Impressive.
ADDED VALUE
The question on everyone's lips, of course “how can this meteoric success be explained?” Pieter Denys: “Xwift is a company with an added value that responds to the traditional “weaknesses” in the transportation industry by providing solutions. On the one hand we are not happy with just one type of van or truck, much unlike other courier services. As a result we are always able to offer the best solution and we are the only line of approach for the client. On the other hand the client can turn to us for all types of transport for which the traditional groupage or distribution companies don't offer an immediate solution. We are active in the traditional express transport with collection within an hour after the request and delivery of 1 kg to 25 ton in the whole of Europe. We also provide less urgent direct delivery in the context of shipments without transhipment. We transport large volumes over short distances, organise a customised tour or project. The transport sector faces an image problem and Xwift would like to change that, with skilled Dutch drivers and staff, a modern fleet, but above all a very personal approach to tailored to the client. One of the keys to our success is that we distribute the risk over a large number of clients and sectors. Furthermore, we do not depend on fellow transporters, we barely ever work with sub-contractors and we manage everything from within. Finally, our drivers return home with their vehicles, which translates into reduced logistic expenses and optimal availability in Flanders, an extremely important asset in our sector.”
UNEXPECTED
For the future, the company plans to further refine its range and raise its service level. It strives for a balanced and gradual growth with the assurance that “employees and (future) clients will reap the benefits.”
Pieter Denys did not expect that he would win the “Gazellen Transport & Logistics”: “Since our company was only founded in 2007, I certainly did not expect this prize. I am flattered that people recognise my work in this way, because I started from scratch and faced a huge financial challenge. It is also a recognition for the work that the entire team, and in particular our sales team, has accomplished. It gives us a huge boost and I hope that we can inspire other young entrepreneurs.”
Xwift, that is...
• 9 delivery vans, 25 rigid trucks 6 tractors and 6 trailers
• A track & trace system on all vehicles
• Useful loads of 4, 9, 14 and 25 tons
• 48 employees
• 500 clients
• Offices in Kruishoutem en various fictitious departure points across the country
More than 250 people gathered on Wednesday 26 September during the Prologistics salon to discover the Gazellen Transport & Logistics 2012, an initiative by TRANSPORTMEDIA in cooperation with Trends TOP and easyFairs. Distrilog, VH Trans and Xwift Transport won prizes due to the remarkable growth that they recorded over the past five years.
The selection is based on 3 criteria (*):the strongest growth in sales (or gross margin for small businesses), the growth of the workforce and cash flow. These details are calculated over a period of 5 years, based on both the nominal value of the growth and the growth expressed in percentages.
With the small businesses, Xwift Transport was the first winner. For the transport service from Kruishoutem, specialising mainly in express transport, the distinction of Gazelle is a logical result of the growth that the company has made in recent years. The prizes for second and third winners went to RSC Trans and Scanroad Belgium respectively.
In the category of medium-sized companies, the first prize went to VH Trans from Oudenburg, part of the Verhelst group. VH Trans provides transport of building materials for the West-Flemish construction group and has up to 130 trucks on the road. The second place in the category medium-sized businesses went to Billiet from Zelzate, TLS came in on third place.
With the large companies, the entire top 3 was populated by logistic heavyweights. Tabaknatie had to settle for the bronze medal. The remarkable growth of Dachser Belgium was just not enough to win the golden medal. And so, the Belgian family business Distrilog was crowned Gazelle Transport & Logistics, under the approving eye of the entire audience and main sponsors Still, Base Business and seat. Prologistics-organiser easyFairs could not have dreamt of a better ending to the first exhibit evening…
* Criteria. In order to qualify, the company should be at least five years old. Furthermore, the company should also submit a positive cash flow and have created at least 20 jobs since its establishment. The companies are selected within three categories:
The «small businesses» with a gross margin in the founding year of less than 1 million € (we cannot take into account sales, since many small companies do not publish their turnover in their balance sheet).
The «medium sized businesses» with sales between 1 and 10 million € in the founding year.
The «large businesses» with sales equal to or higher than 10 million € in the founding year.
As per tradition, the “Trends Gazellen Transport & Logistics” are presented during the late night opening of the Prologistics-fair.
The 2012 edition of the “Trends Gazellen Transport & Logistics” was presented in Brussels Expo by journalist Frédéric Deborsu. He declared that, as RTBF journalist, he was selected to speak in front of a predominantly Flemish audience simply because French speaking journalists are much cheaper than Flemish...
It was not quite as funny as intended, when the figures indicated afterwards that our sector estimates that 16% of the freight is ‘spoiled’ through cabotage. Belgian's high labour costs are indicated as the main cause for this. According to the official European figures, cabotage ‘only’ amounts to 6%.
Tommy Browaeys from Biblio (publisher of Trends Top) further illustrates the dismal results of their recent survey of 50 Belgian companies in the logistics sector. It showed that, since the crisis of 2008, there has been an oversupply on the transport market, causing prices to remain under pressure.
Unfortunately labour and fuel costs continue to rise, which mean that many companies struggle increasingly more to be profitable, possibly leading to financial difficulties. 17% of respondents expect to feel a further decline in turnover. To address these difficult market circumstances, 3 recipes were presented:
• Vigorous cost control
• Implementing automation projects
• Pass on higher costs to the client. Only 6% of the respondents were willing to do this. Last year there were 10%. The Jost Group, which uses the itlb-index for its client Carrefour, was quoted as an example of success.
Below is a list of the winners of the “Trends Gazellen Transport & Logistics 2012″, proving that it is still possible to do business, even under difficult market circumstances.
Small businesses(< 1 million euro turnover in the reference year):
1. Xwift has 41 Dutch skilled drivers of European nationality.
Medium-sized businesses (between 1 and 10 million euro turnover in the reference year):
1. VH-Trans NV provides internal transport for construction materials for the Verhelst Group, and also delivers to third parties through its subsidiary Verhelst Logistics.
2. Billiet NV from Zelzate which is run by a woman was the only winner this year.
3. TLS
Large businesses (> 10 million euro turnover in the reference year):
1. Distrilog Group: director Philip Salaerts indicated that they have 150 trucks on the road, but that that was the result of 21 years of hard work.
2. Dachser Belgium
3. Tabaknatie
Congratulations to these fast climbers, we hope that their growth proves to be sustainable.
Company profile
Company: Xwift BVBA, Kruishoutem
Primary activities: Xwift specialises in express transport within the European Union, in all shapes and sizes.
Implementation GTV: Implementation of a localization and dispatch system for a fleet of delivery vans and trucks that traverse the whole of Europe. In addition to optimal planning, this system also ensures an additional security factor.
"Since the installation of GTV, the management of our logistics has been a walk in the park"
Balancing parameters
As young transport company we have chosen to join in the expectations of this time. A thorough track & trace system is simply part of that.
After thoroughly comparing various partners on a number of important independent parameters such as support and after-sales service, we felt that collaboration with GTV was the right choice. I took some balancing because of the initial start investment in hardware, but it turns out that it offers a huge return.
Increased efficiency
Our efficiency has increased significantly, both in terms of cost price as well as customer service. In terms of logistics, it has truly become a walk in the park for our dispatchers and drivers! In many companies the sales department is easily accessible, but the technical support is much more difficult. The GTV helpdesk is very easily accessible in case of technical problems. GTV prove extremely correct and fast service, something that is crucial to us as an express transporter.
Every product branch within GTV has its own employees and specialisation. That makes it very convenient for us as a customer, and especially time saving to work with GTV.
More than just hardware
Due to the rapid growth of our company, it seems evident to us to continue to build on the current collaboration with GTV Harelbeke and its commercial and technical department, and not just for the hardware.
Future
GTV is already providing our company with everything related to telephony and track and trace. More than 35 vehicles have already been equipped with a track & trace system, and what our company is concerned, many more will follow in the future!
XWIFT bv/srl
STEENWEG DEINZE 148
9810 NAZARETH
Tel: +32 (0)9 328 60 64
Fax: +32 (0)9 328 72 63
General: info@xwift.be
Orders: transport@xwift.be
VAT: BE 0464.886.950
Xwift is a dynamic company specialising in express transport of cargo in all shapes and sizes, across Europe, 24/24 all the year round.
We start from our departure points in Kruisem, Ghent, Aalst, Sint-Niklaas and Antwerp.
Punctuality, flexibility, respect and communication are some of the values that we consider to be top priority.
Contact us and convince yourself of our reliable service and support at a great price!
Complete the online order form and you will be contacted immediately.
View our vacancies or apply spontaneously.